20191014

We reizen vandaag 1200 km noordwaarts van Kumamoto naar Tokyo. Via de bus en het vliegtuig raken we op onze bestemming in 8uur, met veel wachttijd daarin vervat. Eerste bus brengt ons van het hotel naar de luchthaven van Kumamoto. We hebben geleerd dat je best een paar uur voor vertrek in de luchthaven bent, zoniet, dan liever 3 uur vooraf. Voor Kumamoto hoeft dat niet. Je checkt heel makkelijk in en in geen tijd zit je aan de gate op je vlucht te wachten. Alleen enkele buitenlanders vervoegen ons. Een half uur voor tijd stroomt de gate gewoon vol met Japanners die blijkbaar het systeem in Kumamoto beter onder de knie hebben. De vlucht zelf duurt net geen 2 uur naar Tokyo Haneda.

Het weer in Tokyo is helemaal anders dan in het zuiden. Het is er kil met wat lichte regen. Morgen moeten we vertrekken uit de andere luchthaven van Tokyo, Narita. De verplaatsing doen we daarom ook vandaag naar ons hotel dat zo goed als op die luchthaven ligt.  Er is een ‘Airport Limousine Bus’ die de passagiers van de ene luchthaven naar de andere brengt. Toch wel anderhalf uur rijden is dat.

In Narita luchthaven hebben de hotelbussen een eigen stopplaats en daar wacht je dan gewoon op de bus die je gratis aan het hotel afzet, luxe. Het betekent dat we morgen in geen tijd in de luchthaven staan.  

Onderweg van luchthaven naar luchthaven in Tokyo proberen we iets te zien van mogelijke schade. Veel water in de rivieren en overal liggen de straten kletsnat. Sporadisch zijn wat voorlopige herstellingen uitgevoerd aan daken. De grootste schade is geleden in het binnenland waar er landverschuivingen waren en dorpen bedolven werden. Doden en vermisten, hoeveel is nog onduidelijk. Een paar ploegen zagen hun wedstrijd van eergisteren afgelast. Canada vs Namibië in Kamaishi ging niet door. De beide ploegen hebben dan maar besloten van mee te helpen met de opruim na de storm. Kamaishi is een heel apart verhaal. Het stadje dat vooral een visvangstindustrie had werd zo goed als weggeveegd door de tsunami die Japan trof in 2011. De inwoners kregen via enkele contacten in de rugbywereld hulp vanuit Nieuw Zeeland en bij uitbreiding ook vanuit andere landen. De inwoners wilden zo vlug mogelijk dat hun ploeg opnieuw in de competitie kon meespelen en gaven voorrang aan de uitbouw van hun sportterreinen. De vissers die gave en goed verloren  en traditioneel bekend waren om hun grote vlaggen die ze op hun schepen voerden kwamen nu ook op iedere wedstrijd met die grote vlaggen zwaaien. Het gaf moed aan de bevolking en de wederopbouw werd bespoedigd. Kamaishi deed zelfs een bod om als gaststad te fungeren in de wereldbeker 2019. En zie de nationale rugby bond, de Japanse overheid en de Internationale Rugby Board vonden dat de stad aan bod moest komen. Ze kregen twee wedstrijden in hun stadion en nu moest er één worden afgelast. Het aanbod van Canada en Namibië om te helpen opruimen deed de lokale bevolking dan ook weer geweldig veel deugd. En ook dat nog , sinds Kamaishi Rugby weer opstartte spelen ze veel beter dan ooit te voren! Wil je het ganse verhaal nog eens horen , kijk dan op YouTube onder de titel ‘Kamaishi seawaves’

Kumamoto Airport
Our take of at Kumamoto
Last glimpse of the Kyushi mountains
The landing strip at Haneda airport

Plaats een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak je eigen website aan bij WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: